11. Walking through our neighbourhood - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Kitty Bibi - WaarBenJij.nu 11. Walking through our neighbourhood - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Kitty Bibi - WaarBenJij.nu

11. Walking through our neighbourhood

Door: kittynbibi

Blijf op de hoogte en volg Kitty

14 September 2011 | Verenigde Staten, San Francisco

Onze verblijfplaats is aan de rand van de buurt 'the Mission'. De twee belangrijkste straten in deze buurt zijn Missionstreet en Valencia. Missionstreet is iets rauwer en verloederd en Valencia meer gegentrificeerd. In Missionstreet vindt je de goedkope burrito restaurantjes, drankwinkeltjes en Chinese supermarktjes; in Valencia de wat hippere kleding- en boekwinkeltjes en gourmet koffiezaakjes. In Missionstreet vind je ook veel meer daklozen en drugsverslaafden.

The Mission is een hele leuke uitgaansbuurt. Dit ondanks, of wellicht dankzij, het wat ruigere straatleven. Er zitten allerlei cafeetjes en barretjes. Een favoriete bar van Liz en Scott, waar vaak live bandjes spelen, is Amnesia. Soms is Amnesia vroeg dicht. Dit maakten ook wij een keer mee, waarop we naar het gezellige bruine café de Homestead werden verwezen. Daar kun je door de weeks bier drinken voor een dollar. Ideaal voor een avondje kroeg-hoppen is dat je nog tot laat kunt eten. Je kunt tot een uur of tien nog eten vinden uit alle windstreken (Noord-Amerikaans, Mexicaans, Chinees, Indiaas, Italiaans...) en voor de echt late avondtrek zijn er overheerlijke (en goedkope) burritos.

In Valencia zitten erg grappige winkeltjes, zo ook de piratenwinkel. Deze winkel hangt vol met piraten grappen en -wijsheden en je kunt er allerlei piratenbenodigdheden vinden zoals verrekijkers, zwart-wit gestreepte sokken en vlaggen. Een andere favoriete winkel is de boekwinkel Dog Eared Books. Deze is tot laat open, heeft een fijne atmosfeer en een hele gave boekencollectie, inclusief tweedehands boeken. Jammer genoeg zit onze bagage voorlopig te vol om nog meer boeken te kopen.

Tussen Missionstreet en Valencia vinden we ook een klein zijstraatje helemaal volgeschilderd met de mooiste muurschilderingen. Dit blijkt een bekend straatje te zijn waar kunstenaars hun kunsten met het straatpubliek delen. Het schilderen van deze 'murals' is overgewaaid uit Mexico, waar het sinds de tijd van politieke schilderaars als Diego Rivera (hij maakte murals tussen 1922 en 1953) een traditie is geworden.

Een grappig evenment in Valencia wat wij hebben meegemaakt is Parklet Day. Op deze dag worden de parkeerplaatsen in Valencia terugveroverd door de buurtbewoners. Deze dag is geinitieerd door een groep activisten die nieuwe manieren vinden om de publieke ruimte open te houden voor sociale en creatieve activiteiten. Op parklet day hebben flink wat winkeltjes de parkeerplaats voor de deur omgetoverd tot een piratenschip, een pre-historische tuin met dinosaurussen of een demo voor vertikale stadstuinen. Chicken verandert 'Rituals', de koffiewinkel van zijn vriendin, voor één dag in een kinderboerderij. Hiervoor laat hij strobalen, een houten facade inclusief verschillende boederijdieren, en een echt schaap komen. Het schaap mag geaaid worden en heeft een heuse persoonlijkheid, zo vernemen we van de flyer. Het schaap is vegetariër, bi-seksueel en wordt graag aangehaald.

(Didi)

• 30 Oktober 2011 - 11:16

Philo & Tonno:

Dit verhaal hadden we zomaar overgeslagen, ik zag ineens een onbekende foto langs komen van Didi in het geel.Ik kan me niet meer herinneren of wij in die buurt zijn geweest.We hadden zowiezo maar een paar dagen in San Fran