26. Mi Casa es Su Casa – PartyBeer!!! - Reisverslag uit Oaxaca de Juárez, Mexico van Kitty Bibi - WaarBenJij.nu 26. Mi Casa es Su Casa – PartyBeer!!! - Reisverslag uit Oaxaca de Juárez, Mexico van Kitty Bibi - WaarBenJij.nu

26. Mi Casa es Su Casa – PartyBeer!!!

Door: kittynbibi

Blijf op de hoogte en volg Kitty

19 Oktober 2011 | Mexico, Oaxaca de Juárez

Wanneer wij Mazunte verlaten besluit Jennifer om nog een paar dagen te blijven. Toch krijgen we alvast de sleutel van haar huis (achteraf zegt ze 'always trust the crazy ones'). We hebben een verblijfplaats in Oaxaca (waar we uiteindelijk twee weken blijven tot en met Dias de los Muertos). En wij hebben weer eens het genot van leven in een huis met keuken en eigen kamer.

'Instant family'
Zoals Jennifer schreef 'couch surfers is instant family'. Dat geldt omgekeerd ook. Het klikte meteen heel goed met Jennifer en Jurni en omdat we zo in hun leven gleden voelde het een beetje als familie. Jennifer is voor een jaar naar Oaxaca verhuisd met Jurni, haar dochtertje van zeven. Via een vriendin van haar die nu niet meer in Oaxaca woont is ze in contact geraakt met een aantal interessante kunstenaars. En via Jurni's school leert ze veel ouders kennen van de andere kinderen. Over het algemeen is Jennifer erg sociaal, dus ook de buren zijn vrienden en de mensen op de biomarkt, en ga zo maar door.

Jennifer heeft een huis gevonden boven op de heuvel, in de Colonia Estrella (de sterrenkolonie). Dit heeft voordelen en nadelen. Het is heel fijn om verheven te zijn boven de drukte van de stad en zo'n mooi uitzicht te hebben over Oaxaca. Het nadeel is dat het heel zwaar is om in de zon de heuvel op te lopen. Dit kun je dus het beste met de taxi doen en als je een jaar in Oaxaca woont lopen de kosten voor taxi's zo wel op. Werk vinden is hier niet makkelijk, dus Jennifer werkt vooral op afstand voor bekenden. (nakijken voor een universiteit)

Party Beer
Via Jennifer leren we ook haar vriendje Oscar kennen. Hij studeert architectuur en komt uit het meer gegoede milieu van Oaxaca. De eerste avond dat we biertjes met hem drinken gaan er flink wat biertjes doorheen. De grootste lol hebben we als Jennifer vertelt dat ze subcommandante Marcos, de leider van de Zapatistas, wel eens heeft ontmoet. Oscar en zijn vriend Ziber geloven hier niks van en kunnen niet meer ophouden met lachen. Volgens hun is Jennifer verlieft op Marcos en heeft ze waanbeelden over een ontmoeting met hem. Jennifer verzekert ons dat het toch echt gebeurd is.

Op deze gezellige avond worden we ook uitgenodigd voor het eerste feest dat Oscar organiseert: Party Beer! Nee, dit is dus niet zomaar een beer party, het is Party Beer! Samen met Erin en Steve, vrienden van Jennifer via Jurni's school, gaan we eerst wat eten in la Jicara (ons favoriete restaurantje vanaf die avond). Daarna proppen we onszelf in een taxi op naar het feest. Als we voor de deur staan hebben we al een voorgevoel dat het niet zo bruisend is als we zouden willen, mede omdat we met hebbe gehoord dat het feest al om 14.00 begon... Jennifer is al binnen en we kunnen eigenlijk niet meer weggaan. Het feest is op een binnenplaats die helemaal is volgezet met tuinstoelen en tafels en er is niemand! Wel is er nog heel veel bier :)

Het eerste biertje wat we krijgen is een soort baby-biertje. Hiervan moeten we er wel heel veel drinken om in de feeststemming te komen, maar gelukkig zijn er ook gewone biertjes. Na goed indrinken gaan we met nog een vriend van Oscar en Ziber met twee auto's dansen in de stad tot in de vroege uurtjes.

We hebben Erin en Stephen nu ook wat beter leren kennen. Dit is een stel wat net als Jennifer ook uit Amerika komt. Een paar dagen later ontmoeten we ze weer, omdat we naar de lagere school gaan om naar de optocht te gaan kijken waar ook Jurni en hun dochtertje Liv aan mee doen. Deze optocht is alvast voor Dias de los Muertos en verkleed als skeletten, demonen, piraten, een ninja, etc; lopen alle kinderen een rondje door de buurt van de school. Voor ons ziet het er heel mooi uit, maar Jurni vindt het verschrikkelijk en wil alleen maar naar huis. Ondertussen gaat het feestje nog even verder met de band die ook de optocht leidde.

Als de kinderen de lunch gaan voorbereiden is het een uur of 11 en duidelijk weer tijd voor Party Beer! Zo zitten we die ochtend lekker aan de White Russians en het bier totdat we weer naar school gaan. Erin vertelt dat ze stage loopt bij een NGO in Oaxaca, Stephen en Liv zijn met haar meeverhuisd. Ze kunnen voorlopig in het huis van iemand wonen, om de hoek van Jennifer. Zij hebben een nog beter uitzicht over Oaxaca en het huis staat vol met kunst en nijverwerk uit Mexico.

Na onze Party Beer komen we terug op school en mogen we mee eten met de feestmaaltijd die de leerlingen samen met de jufvrouws hebben klaargemaakt.

(Didi)

• 19 November 2011 - 09:45

Philo :

Wat een mooie foto van die twee meisjes.Het doet me denken aan een foto van jou Didi toen je net zo oud was en ze een vlinder op je gezicht hadden geschminked waar je helemaal niet blij mee was! Graag binnekort even Skypen! x